Najczęstszą przyczyną zaparć jest siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz niewłaściwa dieta. Przyczyną zaparć może być też ciągły stres a także zbyt duża ilość używek, takich jak kawa, alkohol, palenie tytoniu. Niekiedy zaparcia wywołane są przez przyjmowaniem leków, takich jak środki rozkurczowe, zawierające sole glinu, antydepresyjne, zawierające żelazo, stosowane w chorobie parkinsona.

Najlepsza na zaparcia jest zmiana stylu życia, obejmująca takie elementy jak:

  • kontrola stresu
  • zwiększenie aktywności fizycznej
  • picie około 2 litrów wody dziennie
  • ograniczenie tłuszczów i słodyczy
  • zwiększenie ilości spożywanego błonnika.

Poznaj…

14 sprawdzonych i skutecznych wskazówek dietetycznych w zaparciach

1. Nie omijaj I śniadania, ponieważ rano wzrastają czynności wydzielnicze i ruchowe przewodu pokarmowego. Dobrze jest również na ok. pół godziny przed śniadaniem wypić 1 szklankę soku z warzyw, owoców, wody mineralnej lub przegotowanej wody z miodem o temperaturze pokojowej

2. Jedz 4-5 posiłków dziennie w niedużych porcjach. Najlepiej o stałych porach. Spożywaj je powoli, siedząc, dokładnie przeżuwaj każdy kęs.

3. Spożywaj więcej ciemnego pieczywa i razowych przetworów mącznych, natomiast unikaj jasnego, zwłaszcza bułek pszennych.

4. Twoja dieta powinna zawierać właściwą ilość błonnika (ok. 40g dziennie), do pokarmów zawierających dużo błonnika należą: łuski ziaren żyta, pszenicy, kukurydzy, otręby pszenne lub owsiane, płatki owsiane, grubo mielone siemię lniane, skórki jarzyn i owoców. Produkty te działają rozwalniająco.

5. Spożywaj więcej surowych owoców (w szczególności malin, jeżyn, truskawek, porzeczek, czarnych jagód) i soków owocowych, oraz warzyw i soków warzywnych. Wszystkie produkty zawierające duże ilości błonnika, są niezwykle pożyteczne w walce z zaparciami, albowiem błonnik jest substancją nie wchłaniającą się z przewodu pokarmowego, wiążącą zbędne substancje zalegające w jelitach i powodującą pobudzenie perystaltyki jelit.

6. Pij około 2 litrów wody na dobę, najlepiej w postaci wody mineralnej nie gazowanej. Najczęściej spożywane płyny kawa, herbata działają moczopędnie i mogą nasilać zaparcia. Nie wskazana jest również woda gazowana.

7. Spożywać więcej fermentowanych napojów mlecznych ( jogurt, maślanka, kefir), albowiem to one regulują pracę przewodu pokarmowego

8. Unikaj produktów zapierających (ryż, gotowana marchew, banany, kakao, wyroby ciastkarskie, czekolada).

9. Unikaj produktów wzdymających (soczewica, groch, fasola, bób).

10. Unikaj spożywania cukru, zrezygnuj ze słodyczy, a w szczególności z czekolady.

11. Ogranicz spożywanie tłuszczów, węglowodanów prostych i białek. Dieta z dużą zawartością tych składników jest ubogo resztkowa i w wyniku niedoboru błonnika przy takiej diecie dochodzi do spowolnienia perystaltyki jelit i zalegania mas kałowych w jelicie grubym.

12. Wprowadź do diety probiotyki (np. Lacidofil). Są to żywe kultury bakterii, które zasiedlając jelito grube, stabilizują mikroklimat jelita grubego, a to przyczynia się do poprawy jego czynności.

13. Stosuj naturalne suplementy diety. Doskonałym suplementem zwłaszcza przy zaparciach jest Triphala – mieszanka ziołowa przygotowana w równych proporcjach z owocówtrzech pokrewnych ziół: Bibhitaki, Haritaki i Amalaki. Triphala która znosi zaparcia, oczyszcza i tonizuje przewód pokarmowy, odtruwa organizm, polepsza trawienie i wchłanianie substancji odżywczych. Kompozycja ta jest znana z łagodnego działania przeczyszczającego, nie powoduje bolesnych skurczów i podrażnienia jelita grubego. Dzięki swym właściwościom zażywana przez długi okres pomaga w zwalczaniu nadwagi.

14. Stosuj powyższe wskazówki dietetyczne i pokonaj zaparcia !

Musisz wiedzieć, że jeżeli właściwa dieta, włącznie ze stosowaniem Triphali, regularny ruch fizyczny, zmniejszenie stresu i odpowiedni wypoczynek nie dają oczekiwanego rezultatu, nie sięgaj po preparaty przeczyszczające, albowiem mają one różne mechanizmy działania, nierzadko wywołujące objawy uboczne, zgłoś się do lekarza w celu ustalenia konkretnych przyczyny Twoich zaparć.

Reasumując należy stwierdzić, że powyższe sposoby łącznie ze stosowaniem Triphali pomogą Ci skutecznie pozbyć się kłopotów z opróżnianiem jelita grubego, pomogą Ci odtruć organizm i uniknąć wielu poważnych chorób wywołanych zaparciami. Im wcześniej rozpoczniesz leczenie Triphala tym szybciej uzyskasz pożądany efekt… A więc do dzieła…